ГОЛОВНА Про музей Музейні заходи Коловрат земного і вічного

Коловрат земного і вічного

Андрій Коваленко.

Нотатки з виставки академічного, модернового та сакрального живопису

   У Боярському краєзнавчому музеї відбулася презентація персональної виставки живописця Андрія Коваленка. Її відкрила директор Галина Терпіловська, яка звернулася до відвідувачів з вступним словом, а науковий співробітник Максим Савицький ознайомив присутніх з біографією іменинника цієї події. Вперше у світлиці Боярського краєзнавчого музею експонувалася картина “Коловрат” – історія временних літ України з давнини до сьогодення, написана фарбами, думкою та провидінням. Перед презентацією картини, автор розповів історію її написання та продемонстрував фільм, присвячений коловрату буремних подій в Україні з давнини до сучасності.    

   Надихнув Андрія на цей творчий подвиг знайдений у хламі горища   маленький шматочок від картини невідомого художника давнини. Андрій Феодосійович не лише реставрував напівзотліле малярство, на якому проступали зображення українських гетьманів. Він написав нову картину з участю цього невідомого “козацького Нестора-літописця”. Мабуть душа художника давнини, ім’я якого не зберіг час, знайшла свого митця-побратима. І от через кілька століть вже сучасник продовжив роботу. Для цієї місії провидіння вибрало Андрія Коваленка, відомого майстра академічного та сакрального живопису. На полотні зображений коловрат — древній, сакральний символ у наших пращурів, символ вічності, життя та Всесвіту. Чорне сонце тут символізує зв’язок поколінь, – розповідає автор картини. У нижньому кутку картини, праворуч — мапа сучасної України, на якій столиця, Крим та тимчасово окупована частина Донбасу залиті кров’ю. Кривавий Київ – це символіка майданівського протистояння, коли антиукраїнська влада розстрілювала мирних беззбройних людей, щирих патріотів. Крим та Донбас до цього часу кровоточать. Робота не закінчена, колесо історії крутиться в диму сьогоднішньої війни, коли Україна захищає свою цілісність від агресора.
   На презентації були представлені іконописні та духовні роботи, копії картин відомих майстрів минулого. Академічний живопис Андрія Коваленка створив враження відвідин Лувру. Це картини “Пробудження серця” та “Брід”. Цікавими виявилася золота колекція: декоративне панно  у стилі модерну “Поцілунок”, “Золота Адель ”. Несподіваними виявилися роботи символічного змісту з творчої фантазії художника — “Силуети поглядів”, “Дерево життя”. Картина “Дівчина з калиною”— символічний образ українки, яка достойно йде по життю. Струнка постава, високий головний убір зі стрічками — вся постать зображена незвичайно у вигляді східної богині чи єгипетської жриці водночас з… фольклорними українськими мотивами.
   Ми звикли милуватися павичами та їхніми переливчастими царственними хвостами. Але Андрій Коваленко зобразив нам цього казкового птаха в незвичайному ракурсі, а саме його… портрет. На полотні виписана пташина голова, очі з майже людським глибоким поглядом, гострий дзьоб. У всьому єстві птаха променить емоція. Вся картина наповнена легким синьо-блакитним сяєвом. Чомусь біля цієї роботи зупинялися люди.
   Ще два шедевральних жіночих портрети із сивої давнини: “Незнайомка у чорному”(“Трипільстька дівчина”) та “Скіфська цариця”. Такими їх бачить художник. Це тема вічна — слабкої і, водночас, не слабкої статі. Жіночність, самоповага, мудрість представниць кращої половини людства утверджуються у цих роботах.
   На виставці було багато поціновувачів мистецтва Андрія Коваленка і, зокрема, його шкільна вчителька Альбіна Петрівна Януш, яка практично не минає жодного вернісажу робіт свого знаменитого і водночас скромного учня. Вона дуже тепло висловилася про Андрія, згадала моменти його шкільного дитинства і особливості психології школярів 70-х років. В той час не було інтернетів, мобілок, а було тяжіння до книг, музики, пізнання світу через майстрування музичних інструментів, радіоприймачів та інших технічних пристроїв своїми руками. Діти захоплювалися професією екскурсовода, було безліч гуртків за інтересами. Андрій дуже любив читати книги і вже тоді цікавився і пізнавальною, і мистецькою літературою. Про талант свого товариша позитивно висловився депутат Боярської міськради, екс-мер Боярки, який очолював міську владу з 2005 по 2015 рік, Тарас Добрівський. Акварельний портрет Андрія Коваленка написав і представив загалу   його тезка: поет, бард та художник Андрій Ткаченко. Вокалісти Наталя Горенко та Олена Дем’янова подарували митцю пісенні номери. На виставку завітали друзі музичної юності Андрія Коваленка: Микола Шандрик, Микола Левковський, Микола Дударенко, Людмила Горлінська. Від ГО “Боярське мистецьке братство” виступив графік, член Міжнародної Асоціації художників-графіків Володимир Вишняк і високо оцінив творчість художника. Виступили поетеса Олена Новаківська, журналіст і поетеса Аліна Третяк, виступив з промовою і фотографував репортер, майстер декоративно-прикладного мистецтва Радислав Кокодзей.
   Присутність на виставці клірика Свято-Михайлівського храму, ієромонаха Флавіана (Гоженка) не випадкова. Отець Флавіан є настоятелем каплиці на честь Іоанна Хрестителя, м. Боярка; клірик Свято-Михайлівського храму, м.Боярка. Саме цю каплицю проектував архітектор за освітою, інженер, блискучий дизайнер і художник Андрій Коваленко. Для каплиці Іоанна Хрестителя митець написав і передав Деісусний чин з 5 ікон на дереві і надвратну ікону з позолоченою мозаїкою.
   Чудотворна ікона кисті   Андрія Коваленка “Боярський Спас” свого часу була передана в історичний Свято-Михайлівський храм м. Боярка, копія — в Боярський краєзнавчий музей. Але на цій виставці, зокрема, були представлені образи Богоматері, Миколи-Чудотворця та картина “Сходження Святого Духу”. На останній — фарбами задокументоване явище, яке сталося у Боярці 7 липня 2013 року.
   Враження, захоплення, посмішки, квіти — все це було присутнім на виставці робіт Андрія Коваленка. Художник-живописець, музикант, інженер-дизайнер, архітектор, створювач пізнавальних та релаксаційних фільмів, цікавий співрозмовник — отака широкоспектральна особистість Андрія Коваленка. Постійний коловорот подій, стрімкість життя, робота над собою, вдосконалення таланту і Божа милість дає змогу художнику писати отакі картини, які виконують прогресивну естетичну, виховну і духовну місію.

Тарас Добрівський та Андрій Коваленко.
Микола Ляховчук.
Андрій Коваленко та Олена Новаковська.
Андрій Коваленко та Галина Терпіловська.
Під час виставки.
Колективне фото.

 

Аліна ТРЕТЯК